Energie tips voor in de Winter

Home / Geen categorie / Energie tips voor in de Winter

Winter – de meeste Yinne tijd van het jaar- beweeg mee met deze tijd van het jaar.

De meest Yinne periode van het jaar is het belangrijk om naar binnen te keren en achterom te kijken naar het afgelopen jaar. Zonder oordeel. Richt je op dingen waar je dankbaar voor bent. De Winter is ook een periode om te kijken wat we nodig hebben om in de Lente weer volop energie te hebben.

Stilte – we zoeken het allemaal, maar je ontdekt het alleen in jezelf. 

De Winter hoort bij het Water element met de organen blaas en nieren. De nieren zijn volgens de Chinese Geneeskunde de bron van alle energie en zorgen voor vitaliteit, energie en warmte.

Tips voor meer energie in de winter

Beweeg je lijf:

  • Maak een wandeling zodat je voldoende zonlicht (wanneer de zon schijnt) krijgt. Dit voorkomt een winterdepressie.
  • Beweeg maar niet te fanatiek.
  • Zorg dat je Qi (energie) in bewegen blijft door je meridianen te kloppen met meridiaan klopper of je vuisten. Stagnatie zorgt voor pijn.
  • Do-In strekking: Blaas en nieren.

Verwarm je lijf:

  • Houd je lichaam warm. Zorg dat je goed gekleed naar buiten gaat. Ben je nat geworden verwijder zodra je thuis bent je kleding.
  • Je nek is extra gevoelig voor wind en schaadt je afweer Qi . Bedek je nek door een sjaal zodat je minder vatbaar bent voor verkoudheid en/of griep.

Verzorg je lijf:

  • Neem met regelmaat een bad/voetenbadje met magnesium.
  • Neem meer rust, Vroeg gaan slapen, uitslapen en neem tussendoor je rust moment (als het kan natuurlijk) Trek jezelf af en toe terug.
  • Zorg goed voor je nieren. De nieren kunnen deze tijd van het jaar extra warmte gebruiken. Masseer voor het slapen gaan je nier gebied in met “Lief zijn voor jezelf” olie.
  • Zorg dat je voeten warm zijn/blijven. Last van koude voeten masseer Nier 1 met “Lief zijn voor jezelf” olie.
  • Masseer je oren. Oren horen bij het Water element en bovendien bevinden zicht ontzettend veel acupunctuurpunten in je oren. Lekker voor het slapen gaan.

Voed je lijf:

  • Eet de groenten die bij dit tijdstip van het jaar horen zoals pompoen, wortelen, peulvruchten, gevulde soepen (pompoen/zoete bataat/gember) of maak een heerlijke stoofschotel. Vermijd zoveel mogelijk de voedingsmiddelen die de yinne energie uitputten zoals suikers, koffie, alcohol en tarweproducten. Vermijd zoveel mogelijk rauwkost dit dooft je spijsverteringsvuur.
  • Drink voldoende (warm) water of een kop gemberthee. Leg een stukje verse gember in een kopje en overgiet het met heet water en laat het even trekken.
  • Boek een massage*.
  • Zorg dat je goed geaard bent.
  • Bewaak je grenzen.

*Voor massages kijk op de site van Do-(Y)Inner Francis Monshouwer; www.francismonshouwer.nl

 

 

 

Marja van Die